(Editorial, 13 martie 2009) Cocaină on-line

Jocurile on-line pot crea dependenţă, acesta e un lucru ştiut. Unul dintre jocurile care produc dependenţă în cel mai înalt grad este World of Worcraft. O fundaţie suedeză pentru protecţia tinerilor avertizează, pe baza rezultatelor unui studiu realizat printre gameri, că efectele unui timp îndelungat petrecut în lumea virtuală a MMORPG-ului sunt comparabile cu cele ale cocainei. Ei au numit WoW „cocaina solidă a jocurilor pe calculator”, „cel mai periculos joc de pe piaţă”.

Fundaţia, care oferă asistenţă pentru numeroase forme de dependenţă, ar fi primit 2000 de cereri de ajutor în 2007, dintre care 170 erau legate de jocuri; în toate cele 170 de cazuri era vorba despre World of Worcraft. Jocul a făcut, se pare, victime în întreaga lume. Un adolescent suedez a murit după ce nu s-a desprins de World of Worcraft 20 de ore la rând; un alt tânăr, în vârstă de 28 de ani, din Beijing, a murit din motive similare. Şi acestea sunt cazurile extreme.

Un site web intitulat WoWdetox (www.wowdetox.com) e conceput ca un ajutor pentru cei care vor să renunţe la World of Worcraft. Aici jucătorii se întâlnesc, schimbă mesaje, îşi povestesc experienţele, arată cum au reuşit să se vindece. Printre efectele negative semnalate de jucători se numără: deteriorarea relaţiilor sociale, o performanţă scăzută la şcoală sau la locul de muncă (în unele cazuri excepţionale, repetarea anului sau pierderea locului de muncă), conflicte în familie sau în cuplu, din cauza timpului excesiv dedicat jocului.

Şi, dincolo de timpul petrecut on-line, unul dintre efectele perverse ale jocului este că acaparează mintea internautului şi atunci când acesta nu e conectat la realitatea virtuală. „Încă mă joc off-line pe calculator, însă nu o fac în fiecare zi, şi nu-mi petrec fiecare oră, cât timp stau treaz, gândindu-mă la joc. Când am renunţat la WoW, jucam doar în jur de 10-15 ore pe săptămână, însă mă gândeam la joc în mod permanent”, scrie unul dintre „pacienţii” vindecaţi, pe www.wowdetox.com.

Tonul mesajelor de pe site reflectă, în general, o mare uşurare: foştii jucători dependenţi simt că au câştigat o mulţime de timp liber şi că pot face mult mai multe lucruri pentru ei înşişi, odată ce s-au desprins de RPG-ul on-line.

Există, însă, pentru aceia care cred că au renunţat la joc, marele risc ca acesta să pună stăpânire pe ei din nou. Mulţi bloggeri povestesc cum s-au crezut vindecaţi, pentru a reveni iar şi iar. Unul dintre ei scrie: „Aş compara World of Warcraft cu heroina. Creează o dependenţă extremă odată ce l-ai încercat. Dacă eşti suficient de norocos ca să renunţi, imboldul de a juca va rămâne mereu acolo. Sunt mari şanse să recidivezi, la un moment dat. Cred că joc WoW de aproape un an şi jumătate şi am renunţat de trei ori, până acum. Desigur, m-am apucat iar de joc. Aşa că de patru ori am abandonat jocul şi de patru ori m-am târât înapoi la el”.

Enciclopedia „wikiHow” propune un tratament în 10 paşi pentru dezintoxicarea de World of Worcraft. Printre măsurile recomandate se numără: recunoaşte că ai o problemă dacă un joc preia controlul asupra vieţii tale; află ce ţi-a provocat depedenţa, ce te atrage de fapt în World of Worcraft; umple-ţi timpul liber cu activităţi semnificative; dacă celelalte sfaturi nu funcţionează, fii cel mai bun din joc, până te plictiseşti; şterge-ţi personajul şi contul, arde CD-urile de instalare. Cititul e o alternativă deloc neglijabilă: „Romanele au la fel de multf reamăt şi la fel de multe aventuri ca WoW, însă prin ele îţi poţi dezvolta alte deprinderi – cum ar fi gândirea critică şi vocabularul – diferite de acela pe care acea povestire şi acea experienţă de joc interactive le vor aduce”.

MMORPG-urile sunt doar un tip de jocuri on-line. Există nenumărate alte jocuri, RPG-uri sau de strategie, desfăşurate pe Internet, însă nu am auzit despre nici unul care să fie comparat cu cocaina. Ce face acest univers fictiv aşa special? Un internaut scrie, nu fără ceva simţ poetic: „O, Doamne! Culorile, texturile, sunetele – fac lumea reală să pară, prin comparaţie, o cochilie mohorâtă şi goală! Eram prins în capcană de un splendind orizont de imagini care pot fi găsite doar în cele mai dulci dintre visele fantastice. Chiar şi ecranul de conectare, pâlpâind cu irizaţii roşii, îmi zâmbea şi-mi şoptea promisiuni ale unor plăceri vrăjite”.

Aceste plăceri, combinate cu noi şi noi mize temporare ce ascund absenţa oricărei mize, îi fac pe jucătorii dependenţi să revină, din nou şi din nou, la viciul lor. Şi, comparativ cu alte narcotice, arată un fost jucător, World of Worcraft, cu doar 16 dolari cheltuiţi lunar, e cel mai ieftin produs de pe piaţă.

Podcast:

Lasă un comentariu